Service
Hulp nodig bij je toestel?
Geen zorgen, je kan bij ons terecht via verschillende kanalen. Op afspraak is je geliefde apparaat vaak zelfs klaar binnen dezelfde afgesproken dag.
Vraag een servicemoment aan, kom langs in onze showroom of raadpleeg de veelgestelde vragen.
Veelgestelde vragen
Was de metalen contacten op de lade met warm water en afwasmiddel. Zeker de ruimte tussen de contacten moet goed schoon en droog zijn. Vuil, resten van onderhoudsproduct of vocht kunnen een bruggetje vormen tussen beide contacten.
Indien jouw JURA volautomaat een "error"-melding geeft (bv. Error 2 of Error 8), dan neem je best contact op met onze klantendienst via helpdesk@bodartservicehouse.be of +32 260 67 64.
Te weinig schuim of lauwe melk wordt vaak veroorzaakt door een vervuilde cappuccinatore. Aangekoekte melkresten verstoren de verhoudingen stoom-melk-lucht en als die verhouding niet klopt is het resultaat immers een teleurstelling. Goed schoonhouden (en weten waar) is dus belangrijk! (zie ook uw Jura handleiding). 3 belangrijke punten:
1. Ten eerste dient u te controleren of de machine voldoende stoomt. Wanneer de machine te weinig stoom produceert zal deze ook geen vacuüm kunnen maken om melk aan te zuigen. Wanneer deze niet goed stoomt kunnen wij u adviseren uw toestel te ontkalken.
2. Lucht is de meest variabele en ook de belangrijkste van de drie. Te weinig lucht (verstopping of vuil) of teveel lucht (geen vacuüm) verstoren de verhoudingen.
3. Of er voldoende melk aanwezig is, is het makkelijkst te controleren van de drie. Wanneer de machine geen melk aanzuigt, kan dat aan het gebrek van melk liggen.
- Eerste keer gebruiken: Lees de gebruiksaanwijzing en neem deze in acht voordat je het apparaat aanzet en gebruikt. Aan het begin van de eerste keer gebruiken stel je de taal in. Selecteer "Nederlands". Als tijdens de eerste keer aanzetten meerdere keren "Systeem vullen" wordt weergegeven en het proces niet correct wordt uitgevoerd, dient het waterreservoir met warm water gevuld te worden.
- Dagelijks gebruik: Doe nooit meer dan twee afgestreken maatschepjes gemalen koffie in de vultrechter (resp. één afgestreken maatschepje bij sommige apparaten van de ENA-serie). De vultrechter voor gemalen koffie is geen voorraadreservoir. Doe uitsluitend gemalen koffie in de vultrechter, nooit cacaopoeder, gevriesdroogde koffie of vergelijkbare koffiesurrogaten zoals cichoreikoffie.
- Gebruik geen koffiebonen die met hulpstoffen behandeld of gekaramelliseerd zijn. Vul het bonenreservoir uitsluitend met gebrande koffiebonen zonder nabehandeling.
- Neem het waterreservoir altijd uit het apparaat om het met vers water te vullen.
- Leeg de koffieresidubak altijd bij een ingeschakeld apparaat. Alleen dan wordt de koffieresiduteller weer gereset. Trek de restwaterbak en de koffieresidubak er niet uit zolang het apparaat "hoorbaar" in werking is.
- Onderhoud: Schade aan het apparaat en residuen in het water kunnen bij gebruik van verkeerde reinigings- en ontkalkingsmiddelen niet worden uitgesloten. Gebruik daarom uitsluitend originele JURA onderhoudsproducten. Deze zijn optimaal afgestemd op de geïntegreerde onderhoudsprogramma's van jouw volautomaat voor koffiespecialiteiten.
- Apparaat ontkalken: Gebruik voor de ontkalking geen vloeibare ontkalkingsmiddelen, maar uitsluitend JURA ontkalkingstabletten. Indien je een CLARIS filterpatroon gebruikt, verwijder en deactiveer deze dan voordat u het apparaat ontkalkt.
Het is van groot belang dat de originele onderhoudsproducten regelmatig en overeenkomstig de gebruiksaanwijzing gebruikt worden. Alleen originele JURA onderhoudsproducten garanderen perfecte hygiëne en bescherming. Onze beschermingsformules en samenstellingen zijn optimaal afgestemd op de programma's en de materialen van de volautomaten van JURA.
Alleen bij gebruik van originele JURA onderhoudsproducten zijn perfecte hygiëne en bescherming gegarandeerd. Onze beschermingsformules en samenstellingen zijn optimaal afgestemd op de programma's en de materialen van de volautomaten van JURA. Onze ontwikkelingsteams doen iedere dag onderzoek om het koffiegenot voor onze klanten met innovatieve technologieën en verbeterde processen verder te perfectioneren. Om de effectiviteit van het onderhoud te bevestigen, worden onze volautomaten aan onverbiddelijke tests onderworpen. Vanzelfsprekend moeten onze onderhoudsproducten ook aan alle wettelijke vereisten en aan de hoogste en gecertificeerde TÜV-kwaliteitsstandaards voldoen.
Neen, de waterhardheid van mineraalwater is veel te hoog in vergelijking met leidingwater. Mineraalwater is dus niet geschikt voor onze koffievolautomaten.
Veel volautomaten van JURA bereiden koffiespecialiteiten zoals latte macchiato, cappuccino, espresso macchiato of flat white met één druk op de knop en op het allerhoogste niveau. Om ervoor te zorgen dat dit ook zo blijft, is de melksysteemreiniging ontwikkeld. In combinatie met het automatische reinigingsprogramma verwijdert de melksysteemreiniger melkvetten en eiwitten uiterst effectief. De hierdoor altijd hygiënisch schone leidingen garanderen een luchtig en fluweelzacht melkschuimresultaat met fijne poriën.
Mogelijk zit er wat koffie in de schacht van de gemalen koffie of is het bonenreservoir vet.
Ga met een stofzuiger in de schacht van de gemalen koffie. Zorg ervoor dat de vultrechter helemaal leeg, schoon en droog is. Probeer nogmaals te malen.
De melding blijft? Zet ook de stofzuiger op de bonencontainer. Verwijder de bonen. En maak daarna met een droge doek nog even het reservoir schoon. Schakel wel eerst het apparaat uit voor je er met de handen induikt.
Is het probleem nog niet van de baan wanneer je er verse bonen indoet? Contacteer ons om een afspraak te maken. We helpen je graag zo snel mogelijk verder.
De metaalcontacten achteraan de lade worden niet gedetecteerd. Dit komt door vuil of vocht op de ladecontacten of de contacten in het toestel.
Haal de lade uit het toestel. Maak de ladecontacten en de uitsparingen achterin de machine schoon. Laat alles goed drogen. Je kan het deksel van de gemalen koffie openzetten om het drogen te versnellen. Wacht een uurtje of twee.
De melding verdwijnt niet? Contacteer ons via een service aanvraag, telefonisch of via mail.
De vlotter - een magnetisch blokje - zit vast in de watertank door kalk. De vlotter moet drijven.
Maak de watertank leeg en schud met het reservoir. Blijft de vlotter klem zitten? Los een JURA ontkalkingstablet op in de watertank. Laat dit even inwerken en spoel goed na.
De vlotter blijft vastzitten? Dan heb je een nieuw waterreservoir nodig.
Heeft jouw toestel geen vlotter in de watertank? Breng je machine dan binnen voor nazicht.
Er is onvoldoende waterdoorstroming. De oorzaak kan een verstopping of een luchtbel in het systeem zijn.
-
Haal de filter uit de watertank en probeer opnieuw water/koffie te zetten.
De melding is weg? Ontkalk je machine. - Controleer het zeefje waar de watertank wordt in geplaatst. Dit moet volledig vrij zijn.
- Check het zeefje van de zetgroep. Er kan koffiedrab op de zeef achterblijven door een te fijne maling of door te vette koffiebonen.
-
- Schakel het apparaat uit en trek de stekker uit.
- Verwijder de lade en de koffieresidubak. Aan de binnenkant van het apparaat zit een beweegbaar klepje. Hierachter, wat hogerop zit het zeefje. Een rond metalen plaatje.
-
Ga met een droge doek over de zeef.
Is de melding verdwenen? Voer dan nog even een reiniging uit.
- Bovenstaande stappen hebben het probleem niet verholpen? Vul de watertank met warm water en probeer 10 tot 20 keer om zo het systeem te vullen.
-
Warm servies
Verwarm je kopje voor. Als warme koffie in een koude porseleinen kop wordt geschonken, gaat veel warmte verloren. Zeker bij melkbereidingen daalt de temperatuur snel. - Is je tas voorverwarmd, maar vind je de koffie nog steeds niet warm genoeg?
-
- Zijn het enkel melkbereidingen die niet warm zijn?
-
- De melkuitloop is misschien vuil of verstopt. Haal de uitloop uit elkaar en reinig deze met melksysteemreiniger van JURA.
- Pas de temperatuurinstelling van de bereidingen aan. Zet deze op 'hoog'.
- Gebruik verse koffie .
Deze stappen baten niet? Misschien is het verwarmingselement verkalkt. Neem contact met ons op.
- Bij het zetten van twee kopjes tegelijkertijd?
De zetgroep heeft een inhoud van 16 gram (uitgezonderd de JURA Micro). Wanneer je twee tassen tegelijkertijd bereidt, maalt de machine één keer deze maximale hoeveelheid. Als één koffie bijvoorbeeld is ingesteld op 10 gram, dan zullen twee koppen minder intens smaken. Er past immers geen 10 x 2 gram in de zetkamer.
Mogelijke oplossingen:
- Twee keer een kopje zetten
- Kiezen voor een meer intense koffie
- Of de maling fijner instellen
- Bij het bereiden van één kopje?
De maalgraad staat de grof, de koffie is niet vers meer of de maalschijven zijn versleten.
Mogelijke oplossing:
- Pas de maalfijnheid aan.
- Gebruik verse bonen. Koffiebonen verliezen aan kracht en smaak met de tijd? Bewaar bonen in een goede luchtdichte verpakking. Licht, warmte en lucht versnellen de veroudering. Wanneer het pakje geopend is, kan je nog tot drie weken genieten van de optimale aroma's. Vul de machine met een hoeveelheid die jij denkt op te maken binnen een paar dagen.
Je koffie blijft weinig smaakvol? Mogelijk zijn de maalschijven aan vervanging toe. Neem contact met ons op.
De koffie kan bitter smaken door een niet goed afgestelde maalgraad of door een te hoge temperatuur.
De instelling van de maalgraad bepaalt hoe fijn of grof de koffiebonen gemalen worden. Dit is van invloed op de doorlooptijd van het water, de zogenoemde extractietijd.
Als de koffie grof gemalen is, zal het water sneller doorlopen dan wanneer de koffie fijn gemalen is. Een kortere extractietijd geeft meer zure smaken. Hoe langer de extractietijd is, hoe meer bittere smaken je krijgt. Voor donkerder gebrande bonen raden we over het algemeen een grovere maling aan. Dit voorkomt ook verstopping van de zeef, veroorzaakt door de oliën in de boon.
Oplossing:
Zet de maalgraad minder fijn. Doe dit enkel wanneer de molen draait. Anders kan je de maalschijven beschadigen.
Ook een hoge temperatuur (bij donkerder gebrande bonen) kan zorgen voor een meer bittere smaak.
Oplossing:
Ga naar de productinstellingen en pas de temperatuur aan: "hoog" naar "normaal".
Je hebt ontkalkt terwijl er een waterfilter in de tank zit. De filter heeft het ontkalkingsmiddel opgenomen en laat het middel weer los met beetjes.
Oplossing
:
- Verwijder de filter.
- Reinig het toestel. De zetgroep wordt zo schoongemaakt en de zuren verwijderd.
- Zet nadien een koffie en proef. Is de koffie nog altijd zuur? Reinig nogmaals.
- Is de zure smaak verdwenen? Ontkalk het toestel nogmaals. Ditmaal zonder filter.
Je koffie blijft de vreemde smaak behouden? Neem contact met ons op.
Mogelijke oorzaken zijn verkalking, een verzadigde filter of een verstopte koffiezeef.
Ook kan een defect drainageventiel of een verstopping ter hoogte van de watertank of de koffie-uitlopen de boosdoener zijn.
Oplossing :
- Controleer de doorloop ter hoogte van de watertank .
-
- Haal de watertank uit het toestel en de eventuele filter uit de watertank.
- Controleer de afdichting onderaan de watertank. Druk de stop onderaan iets in. Komt er water door?
- Ja? Check de uitsparing in de sokkel waarop de watertank wordt gezet. Is deze volledig vrij en schoon?
- Plaats het waterreservoir terug zonder fukter.
- Zet een koffie.
- Loopt het water nu goed door? Vervang de filter (als je een filter gebruikt).
Het water blijft moeilijk of niet doorlopen?
- Komt er water uit de wateruitloop?
-
- Nee / Ja, maar het water sputtert na een 100 à 150 ml.
-
- Ontkalk het toestel. Kalk blokkeert of vertraagt de doorloop van water. Bij vertraging, stijgt de temperatuur en zal het water sputteren.
-
Ja.
Mogelijk is het zeefje van de zetgroep verstopt. -
- Schakel het apparaat uit en trek de stekker uit.
- Verwijder de lade en de koffieresidubak. Aan de binnenkant van het apparaat zit een beweegbaar klepje. Hierachter, wat hogerop zit een zeefje. Een rond metalen plaatje.
- Ga met een droge doek over de zeef.
-
Start de machine opnieuw op en voer een reiniging uit.
De melk wordt te sterk verhit.
- Controleer de melktoevoer. De melkslang is helemaal schoon? Al je een melkkan of koeler gebruikt, kijk dan ook even of het stijgbuisje niet verstopt is.
- Verwijder de melkuitloop en check de stoomafgifte: haal de melkuitloop eraf en kijk of er voldoende stoom vrijkomt.
- Ontkalk de machine.
Oorzaak 1:
Er is te veel water toegevoegd. Gebruik initieel slechts 0,6L ontkalkingsoplossing. Elke extra 0,1L verlengt de ontkalkingstijd met 10 minuten.
Oplossing:
- Haal de watertank van het apparaat.
- Spoel de watertank en vul deze met vers water.
- Wacht met terugplaatsen tot het apparaat erom vraagt.
- Volg de meldingen op het display. Het programma gaat verder met het naspoelen van vers water.
Oorzaak 2:
Water wordt tijdens het proces bijgevuld terwijl de machine daar niet om vraagt.
Oplossing:
- Stop met bijvullen en haal de watertank van het apparaat.
- Spoel de watertank en vul deze met vers water.
- Wacht met terugplaatsen tot het apparaat erom vraagt.
- Volg de meldingen op het display. Het programma gaat verder met naspoelen van vers water.
Oorzaak 3:
Er is een watervulsysteem aangesloten op de watertank (grijs bakje in de watertank).
Oplossing:
- Haal de stekker van het bakje uit het stopcontact en verwijder het uit de watertank.
- Haal de watertank van het apparaat.
- Spoel de watertank en vul deze met vers water.
- Wacht met terugplaatsen tot het apparaat erom vraagt.
-
Volg de meldingen op het display. Het programma gaat verder met naspoelen van vers water.
Het wattage zegt niets over de sterkte van de motor, het geeft een beeld van het energieverbruik om tot een resultaat te komen. Bamix® haalt zijn kracht niet uit het wattage zoals veelal wordt gedacht maar uit het aantal omwentelingen per minuut. De meest simpele Bamix®, de Mono M140 maakt bijv. al 14.000 omwentelingen per minuut en is daardoor veel krachtiger dan bijv. 600 à 750 watt staafmixers.
Gebruik bamix® vanuit de pols door deze in cirkels te draaien. Til de staaf langzaam op en neer. Herhaal tot de gewenste dikte. Maak bij het kneden van deeg met bamix® een scheppende beweging met de pols waarbij u de substantie van u af schept. Zo creëert u lucht in de substantie. Gebruik bij voorkeur hoge en smalle bekers of pannen om in te werken. Leg bij het werken de vrije hand over de opening van de smalle beker, zodat u kunt voorkomen dat de substantie over de rand spettert.
bamix® nooit liggend bewaren omdat anders de buislagers kunnen vastlopen. bamix® rechtop opbergen in de daarvoor bestemde houder. Hier kunt u ook de hulpstukjes bewaren zodat u alles bij de hand heeft.
Zet het hulpstuk zo loodrecht mogelijk op de as en wel zo dat de pen van de aandrijfas precies in de kerf van het hulpstuk past. Door het centreren gaat het opzetten gemakkelijker. Zet de staaf in de substantie en zet dan pas de bamix® aan. Als u het hulpstuk wilt verwijderen, trek deze dan recht van de as af. Verwijder en reinig de hulpstukken na elk gebruik. Bij het opzetten en verwijderen van de hulpstukken haalt u best de stekker uit het stopcontact.
Hulpstukjes van de bamix® zijn niet scherp (met uitzondering van het vleesmes). Hulpstukjes hoeven dus niet vervangen te worden. Wel kan in de loop der tijd door het vele op- en afschuiven van een hulpstukje de schacht wat wijder worden waardoor het hulpstukje van de as valt. Wanneer een hulpstukje van de as valt kunt u dit makkelijk verhelpen door de veerlip tussen de twee verticale gleuven in de schacht van het mesje wat in te knijpen.
De klopper hoort schuin te staan. Hierdoor maakt het hulpstukje de vernuftig kloppende beweging.
Het komt voor dat er wat vuil of vet in de onderkant van de as terecht komt. De as zit dan vast maar u hoort de motor wel draaien. Zet de bamix® 10 minuten in kokend heet water en laat de bamix® daarna in het water draaien. Om de as extra goed schoon te maken kunt u de beschermkap met een Engelse draai eraf draaien.
Stand I is geschikt voor recepten die licht en luchtig moeten zijn. U gebruikt stand I ook wanneer u kleine hoeveelheden wilt mixen, hoeveelheden die niet boven de beschermkap uitkomen. Stand II gebruikt u standaard. Vooral wanneer er zwaar werk geleverd moet worden.
Reiniging is heel eenvoudig: Staaf uitschakelen en onder stromend water reinigen. Hulpstuk met de hand afnemen en schoonmaken. Bij hardnekkige etensresten de staaf in een beker heet water laten draaien. Om de as extra goed schoon te maken of de beschermkap te vervangen kunt u de beschermkap met een Engelse draai (tegen de klok in) eraf draaien. Zet de machine tot voorbij de beschermkap eerst 10 minuten in kokend heet water om vuil en vet op te lossen waardoor de beschermkap beter los draait.
Net een heerlijke pot soep of een portie mayonaise gemaakt en er hangt nog een heleboel aan de voet van je bamix®? We raden het absoluut af om de bamix® af te tikken op de pot- of panrand. Op deze manier kan je de as van de staaf breken of verbuigen. Wil je je mixer wel even aftikken? Dan doe je dat best op je hand:
Wijst de selectieknop het correcte aantal sleuven aan? Heeft u alle opgewarmde sleuven gebruikt (van links af aan)? De kwaliteitselementen hebben wat tijd nodig om op optimale temperatuur te komen. Indien u ze voorverwarmt kunt u dit vermijden. Draai de timerknop helemaal rond en laat het terugkomen tot de startpositie. Plaats nu de sneden in de toaster. Zijn de sneden even groot en van hetzelfde type brood? De eindelementen hebben iets langer nodig om op te warmen dan de middenelementen tot dat de toaster helemaal opgewarmd is.
Steekt de stekker goed in het stopcontact? Brandt het neonlichtje? Indien ja dan moeten de verwarmingselementen of de selectieknop misschien vervangen worden. Indien nee is de zekering misschien gesprongen of de timer moet vervangen worden. Neem contact op met onze service afdeling.
Gebruik het verstelbaar voetstukje om te compenseren.
Als het de eerste keer is dat u de toaster aanzet is dit normaal. Ledig de kruimellade. Teveel kruimels kunnen rook veroorzaken. Er kunnen kruimels of stukjes brood in de toaster achterblijven. Haal de stekker uit het stopcontact en draai de toaster ondersteboven over een vuilbak. Schud de kruimels er zachtjes uit of gebruik een zachte borstel om de binnenkant te reinigen.
Wijst de selectieknop het correcte aantal sleuven aan? Indien deze het "Bagelbroodje" aanwijst zal slechts één kant opwarmen. Vergeet niet telkens het brood van links af aan in de sleuven te steken. Een of meer elementen moeten misschien vervangen worden, contacteer onze service afdeling op 03/260.67/64
Maak een afspraak
Breng je toestel binnen in onze showroom
- Spreek eerst een datum af met ons team
- Datum geprikt? Je toestel is binnen diezelfde dag klaar
Service aanvraag
Hulp nodig bij je toestel, maar een afspraak is niet nodig? Doe een service aanvraag en ons team speurt naar een oplossing.
Laat alle nodige gegevens achter en we contacteren je zo snel mogelijk!